بنر  1
بنر  1

محاسبه درصد چربی بدن (BFP)

بدون دیدگاه

 

درصد چربی بدن

تست ترکیب بدن برای ورزشکاران در درجه اول به توزیع عضلات و چربی در بدن اشاره دارد. در بیشتر موارد چربی اضافی بدن مطلوب نیست، زیرا ممکن است منجر به چاقی شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را افزایش دهد. در ورزش، چربی اضافی مانع عملکرد می شود، زیرا به تولید نیروی عضلانی کمک نمی کند و این وزن اضافی است که برای حرکت به انرژی نیاز دارد.چربی بدن تنها بخشی از ترکیب بدن انسان است و نظارت بر سطح چربی برای سلامتی و ورزشکاران بسیار مهم است. راه های زیادی برای تخمین درصد چربی بدن وجود دارد. محاسبه گرهای معتبر و دقیقی برای سنجش و ارزیابی در بخش مجموعه تست های این سایت دسترس می باشند. برای آگاهی از وضعیت و ارزیابی خود به بخش مجموعه تست های آنالیز ترکیب بدن مراجعه کرده و موارد خواسته شده را در محاسبه گر درصد چربی بدن (BFP)  قرار دهید.

 

هدف : تعیین درصد چربی کل بدن

تجهیزات مورد نیاز : متر نواری، ترازو

روش : اعداد بدست آمده از اندازه گیری وزن و قد را در محاسبه گر قرار دهید

جمعیت هدف :  این معیار اغلب برای تعیین عامل خطر بیماری عروق کرونر مرتبط با چاقی استفاده می شود. اطمینان از مسیر درست کاهش وزن که بر پایه کاهش چربی بدن صورت بگیرد. در ورزشکاران اغلب رشته ها که که سطح نرمالی از درصد چربی بدن برای آنها ضروری می باشد.

 

 

پزشکان سلامت عموماً موافق هستند که چربی بیش از حد بدن یک خطر جدی برای سلامتی است. مشکلاتی مانند فشار خون بالا،سندرم متابولیک، افزایش چربی خون (چربی ها و کلسترول)، دیابت شیرین، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات تنفسی، بیماری کیسه صفرا و برخی بیماری های مفاصل همگی با چاقی مرتبط هستند. همچنین، برخی تحقیقات نشان می دهد که تجمع بیش از حد چربی در نقاط خاص بدن ممکن است یک عامل خطر مهم برای سلامتی باشد (Wilmore, Buskirk, DiGirolamo, & Lohman, 1986). به عنوان مثال، به نظر می رسد که چربی اضافی در اطراف شکم و کمر با خطر بالاتر دیابت، بیماری قلبی و چربی خون مرتبط است. افرادی که چربی زیادی در اطراف کمر انباشته می کنند (سیبی شکل) نسبت به افرادی که تمایل به تجمع چربی در ناحیه ران و باسن (گلابی شکل) دارند، وضعیت بدتری دارند. الگوی سیبی شکل رسوب چربی در مردان بیشتر دیده می شود. در حالی که زنان تمایل دارند گلابی شکل باشند.

 

توزیع چربی چقدر مهم است؟
وقتی صحبت از تاثیر آن بر سلامتی می شود، توزیع چربی در بدن نقش مهمی ایفا می کند. چربی اطراف اندام های داخلی شکم (چربی احشایی) بیشتر از چربی زیر پوست (چربی زیر جلدی) آسیب رسان است.

 

چربی بدن که بافت چربی یا توده چربی نیز نامیده می شود را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

چربی ضروری : بدن شما برای عملکرد صحیح به مقدار مشخصی چربی نیاز دارد. مردان برای عملکردهای ضروری به 2 تا 5 درصد چربی بدن نیاز دارند، اما زنان به میزان بیشتری نیاز دارند. چربی بدن یک زن برای عملکرد مناسب باید بین 10 تا 13 درصد باشد.

چربی غیر ضروری : چربی هایی که برای عملکردهای ضروری مورد نیاز نیستند، چربی اضافی یا غیر ضروری نامیده می شوند . این چربی عایق است و از اندام های حیاتی محافظت می کند.

اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید ، باید سعی کنید توده چربی را کاهش دهید و توده مهم بدون چربی مانند ماهیچه و استخوان را حفظ یا افزایش دهید. بسیاری از مردان و زنان درصد چربی بدن بسیار بالاتر از آنچه نیاز دارند را حمل می کنند. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به بیماری های پزشکی که بالاتر به آن پرداختیم را در پی خواهد داشت.

 

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها