بنر  1
بنر  1

محاسبه مجموع آب بدن (آب داخل سلولی،آب خارج سلولی)

بدون دیدگاه

 

 

بخش قابل توجهی از بدن انسان را آب تشکیل می دهد . این آب بدن در قسمت های مختلف بدن پخش می شود. آب کل بدن = آب درون سلولی (ICW) + آب خارج سلولی (ECW). خون شما بخشی از کل آب بدن (TBW) را تشکیل می دهد. بافت عضلانی بدون چربی حاوی حدود 75 درصد آب است. خون ۸۳ درصد آب، چربی بدن ۲۵ درصد آب و استخوان ۲۲ درصد آب دارد. محاسبه گرهای معتبر و دقیقی برای سنجش و ارزیابی در بخش مجموعه تست های این سایت دسترس می باشند. برای آگاهی از وضعیت و ارزیابی خود به بخش مجموعه تست های آنالیز ترکیب بدن مراجعه کرده و موارد خواسته شده را در محاسبه گر مجموع آب بدن (TBW)،آب داخل سلولی(ICW)،آب خارج سلولی(ECW)  قرار دهید.

 

هدف : تعیین میزان کل آب بدن، آب داخل و خارج سلولی

تجهیزات مورد نیاز :  ترازو، قد سنج

روش : اعداد بدست آمده از اندازه گیری وزن  و  قد   را در محاسبه گر قرار دهید.

 

 

آب بدن به بخش های زیر تقسیم می شود :

مایع داخل سلولی (2/3 آب بدن)

مایع خارج سلولی (1/3 آب بدن)

پلاسما (1/4 مایع خارج سلولی)

مایع بینابینی (3/4 مایع خارج سلولی)

مایع بین سلولی (به طور معمول در محاسبات نادیده گرفته می شود)

داخل اندام ها مانند مایعات گوارشی ، مغزی نخاعی و چشمی وجود دارد .

 

آب کل بدن چیست؟

آب کل بدن = آب درون سلولی (ICW) + آب خارج سلولی (ECW). خون شما بخشی از کل آب بدن (TBW) را تشکیل می دهد. وزن کلی شما بسته به سن، جنسیت و سطح تناسب اندام به دلیل کل آب بدن می تواند 45 تا 65 درصد باشد. آب بدن شما نه تنها در خون، بلکه در ماهیچه‌ها، چربی‌ها، اندام‌ها و درون هر سلول بدن شما نیز وجود دارد. آبی که در خارج از سلول های شما قرار دارد (که شامل خون شما می شود) تقریباً 1/3 از کل آب بدن شما را تشکیل می دهد. آب خارج از سلول‌های شما مهم است زیرا به کنترل حرکت الکترولیت‌ها کمک می‌کند، اجازه می‌دهد اکسیژن به سلول‌ها برسد و مواد زائد را از فرآیندهای متابولیک پاک می‌کند. آب داخل سلول ها (آب درون سلولی) 70 درصد از محتوای سلول ها (سیتوزول) را تشکیل می دهد و در افراد سالم 2/3 دیگر کل آب بدن را تشکیل می دهد. محل فرآیندهای مهم سلولی است. مهم‌ترین عملکرد آب درون سلول‌های ما این است که به مولکول‌ها، مواد شیمیایی و مواد مغذی اجازه می‌دهد تا  از قسمت‌های مختلف (یا اندامک‌ها) درون سلول منتقل شوند. اساساً ICW از جایی که ECW متوقف شد با ادامه مسیر انتقال سوخت به سلول را شروع می‌کند.

توزیع آب سالم بدن با نسبت 3:2 ICW:ECW برآورده شده است. اگر آب بدن شما از تعادل خارج شود، این می تواند تغییراتی را در سلامت و ترکیب بدن شما نشان دهد. مثبت یا منفی بودن این تغییرات بستگی به این دارد که کدام نوع آب نامتعادل شود. وجود مقدار کمی آب بیشتر از حد معمول در داخل سلول، لزوما چیز بدی نیست، در واقع، می تواند نشان دهنده تغییرات سالم باشد! وقتی سلول‌های ماهیچه‌ای بزرگ می‌شوند، می‌توانند برای تقویت عملکرد سلولی خود، آب بیشتری جذب کنند (یا به آن نیاز داشته باشند). تحقیقات نشان داده است که تمرینات مقاومتی می تواند منجر به افزایش آب داخل سلولی در انسان شود. افزایش ICW در نتیجه ورزش نشانه افزایش توده بدون چربی بدن است که بسیار خوب است و فواید سلامتی مثبتی دارد، از جمله: افزایش مصرف انرژی (افزایش میزان متابولیسم پایه )، افزایش قدرت، افزایش سیستم ایمنی.

در حالت‌های بیمار که آب بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، محفظه یا محفظه‌هایی که تغییر کرده‌اند می‌توانند سرنخ‌هایی از ماهیت مشکل ارائه دهند.

آب مایع خارج سلولی اضافی (آب خارج از سلول ها) بر خلاف افزایش آب درون سلولی، چیزی است که شما نمی خواهید اتفاق بیفتد. آب اضافی خارج از سلول های شما (ECW) می تواند خطرات سلامتی مانند التهاب را نشان دهد. افزایش مایع خارج سلولی همچنین در نارسایی کلیه زمانی که بدن قادر به دفع موثر آب نیست، یا در نارسایی قلبی زمانی که قلب ضعیف قادر به پمپاژ یا گردش موثر خون نیست، دیده می شود. در هر دوی این موقعیت ها (نارسایی قلبی و نارسایی کلیه) افزایش آب خارج سلولی به صورت تورم قابل مشاهده در سراسر بدن نشان می دهد - وضعیتی که به عنوان ادم شناخته می شود. این آب اضافی به افزایش وزن نیز منجر می شود. توده چربی ناسالم نیز با افزایش آب خارج سلولی مرتبط است.

 

 

دو سوم یا حدود 60 درصد از بدن متوسط انسان از آب تشکیل شده است. این می تواند بین 45 تا 75 درصد متفاوت باشد و به عواملی مانند سن، جنسیت، سلامت، وزن و میزان مراقبت از خود بستگی دارد.

نوزادان تازه متولد شده با حدود 75 درصد بیشترین آب را در بدن خود دارند تا از آنها محافظت شود. این میزان پس از یک سالگی به حدود 65 درصد کاهش می یابد.
10 درصد از وزن نوزاد در هنگام تولد در مقایسه با بزرگسالان که 2 درصد است در سر او حمل می شود. مغز و سایر اندام های حیاتی مانند قلب، کلیه ها و ریه ها بیشترین میزان آب را دارند. اینها در بدن نوزادی که هنوز به طور کامل رشد نکرده است به نسبت بسیار بزرگتر هستند.
با افزایش سن، تمایل به از دست دادن آب بدن داریم. این به این دلیل است که ماهیچه های بدون چربی با حدود 75 درصد بیشترین آب را تشکیل می دهند در حالی که بافت چربی تنها حاوی حدود 10 درصد است. ما با افزایش سن تمایل به کاهش توده عضلانی داریم

این بدان معناست که افرادی که درصد چربی بدن بالاتری دارند و افرادی که اضافه وزن دارند یا تمایل به چاقی دارند، نسبت به افرادی که لاغرتر و اصلاح‌کننده‌تر هستند، آب بسیار کمتری در بدن خود دارند.
زنان نیز نسبت به مردان آب کمتری در بدن خود دارند. درصد آب سالم بدن باید بین 45 تا 60 درصد با میانگین 50 درصد برای زنان باشد. برای مردان، محدوده سالم 50-65٪ با میانگین 60٪ است.

 

 

 

 


اندام های خاصی نسبت به سایر اندام ها آب بیشتری دارند. منطقی است که خون غنی از آب است و 10 درصد از کل توده بدن شما را تشکیل می دهد. خون 50 درصد آب دارد در حالی که پلاسمای خون 90 درصد است.

این خون است که تمام مواد مغذی حیاتی، بلوک های ساختمانی و اکسیژن را به هر اندام حیاتی بدن می رساند. برعکس، آن را از طریق  کبد ، کلیه ها، ریه ها، پوست و دستگاه گوارش نیز از بدن ما خارج می کند. مقدار آب در بدن ما به عضوی که در آن یافت می شود بستگی دارد. هر سلول بدن، چه زنده باشد چه نباشد، حاوی آب است. به مو، ناخن و حتی مینای دندان فکر کنید که از نظر فنی بخشی از اندام های اکتودرمی هستند.

مغز و کلیه‌ها هر دو مرطوب‌ترین و تشنه‌ترین اندام‌ها هستند که هر کدام 80 تا 85 درصد آب دارند، پس از آن قلب و ریه‌ها با 75 تا 80 درصد، ماهیچه‌ها، کبد و پوست هرکدام بین 70 تا 75 درصد، استخوان‌ها بین هر کدام. 20-25٪، مو بین 12-15٪، ناخن های پا بین 11-12٪ و دندان ها بین 8-10٪.

 

 

 

 

اندام ها

٪ محتوای آب

مغز

80-85٪

کلیه ها

80-85٪

قلب

75-80٪

ریه ها

75-80٪

ماهیچه ها

70-75٪

کبد

70-75٪

پوست

70-75٪

استخوان ها

20-25٪

مو

12-15٪

ناخن های پا

11-12٪

دندان ها

8-10٪

 

 

 

 

نقش آب بدن در سلامتی چیست؟

FitBe در زیر برخی از مزایای دریافت کافی آب در بدن و خطرات کم آبی بدن را برای شما به اشتراک میگذارد:

به کاهش خطر سکته کمک می کند
مطالعات نشان داده است افرادی که دچار کم آبی هستند نسبت به افرادی که هر روز آب کافی می نوشند در معرض خطر سکته مغزی بسیار بیشتری قرار دارند و سرعت بهبودی آنها نیز کندتر خواهد بود. بنابراین، برای کاهش خطر سکته مغزی ناشی از کم آبی بدن، باید هر روز مقدار آب مورد نیاز بدن خود را بنوشید.

 

از دفع سموم حمایت می کند و کارایی متابولیک را افزایش می دهد

آب بدن در رقیق کردن خون نقش دارد و به کلیه ها کمک می کند تا مواد سمی را از خون به راحتی از بدن خارج کنند. بنابراین، اگر کم خونی به دلیل عدم مصرف آب کافی برای مدت طولانی ایجاد شود، کلیه ها باید با ظرفیت بیشتری کار کنند، به تدریج عملکرد کلیه ها کاهش می یابد و مشکلاتی مانند نارسایی کلیه و سنگ کلیه ایجاد می کند
علاوه بر این، آب بدن همچنین به سیستم گوارش کمک می کند تا نرم تر و موثرتر عمل کند. اگر کمبود آب داشته باشید، بدن شما در جذب مواد مغذی محلول در آب دچار مشکل می شود که باعث سوء هاضمه، یبوست و افزایش خطر ابتلا به هموروئید می شود.

 

 

عملکرد قلب و عروق را بهبود می بخشد و تمرکز را افزایش می دهد
سرعت انتقال خون قلب به اندام های داخلی زمانی تضمین می شود که هر روز مقدار آب مورد نیاز بدن خود را بنوشید.علاوه بر این، به دلیل اینکه مغز تا 80 درصد آب است، آب تأثیر مستقیمی بر تمام فعالیت های سیستم عصبی مرکزی دارد. بنابراین، حتی کم آبی خفیف، تمرکز و تفکر را برای مغز دشوار می کند. مطالعات علمی همچنین نشان می دهد که نوشیدن آب کافی در روز می تواند به جلوگیری از از دست دادن حافظه و افزایش توانایی شما برای تمرکز کمک کند.

 

از زیبایی پوست پشتیبانی می کند و خلق و خو را بهبود می بخشد
نمی توان منکر خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده ای شد که آب برای پوست شما به ارمغان می آورد. هنگامی که پوست شما به اندازه کافی هیدراته شود، روند پیری و ایجاد چین و چروک صورت کند می شود و خاصیت ارتجاعی پوست نیز حفظ و بهبود می یابد.
علاوه بر این، هنگامی که بدن شما با آب کافی تامین شود، فرآیند دفع سموم از طریق پوست به طور موثرتری انجام می شود و به محدود کردن و جلوگیری از خطر آکنه، پوست تیره کمک می کند... وضعیت شما نیز بهبود می یابد و احساس شادتر و مطمئن تر در پوست خود خواهید داشت.

 

برخی از علائم که نشان می دهد بدن کم آب شده است
FitBe علاوه بر این که اطلاعاتی در مورد نقش آب بدن در سلامتی شما ارائه می کند،  می خواهد نشانه هایی را نیز به شما پیشنهاد دهد که نشان می دهد بدن شما کم آب شده است تا بتوانید برنامه ریزی علمی خود را برای پر کردن آب انجام دهید.

بارزترین علائمی که نشان می دهد بدن شما کم آب است عبارتند از: تشنگی، خشکی پوست، خشکی دهان، بوی بد دهان، سردرد، سرگیجه، صدای زنگ در گوش، کمی ادرار، کاهش خروجی ادرار، ادرار تیره و غلیظ می باشند. علاوه بر این، زمانی که عضلات شما خسته هستند، علائم گرفتگی یا کاهش فشار خون را دارید، ضربان قلب افزایش پیدا می کند، احساس گرسنگی می کنند و هوس شیرینی دارید، احتمال کم آبی بدن شما زیاد است.

 

پیشنهاد برای افرادی که می خواهند کل آب بدن را در سطح نرمال نگه دارند

اینکه آب کل بدن در سطح ثابتی حفظ شود یا نه، بستگی زیادی به منبع غذایی و مقدار آبی دارد که هر روز وارد بدن خود می‌کنید. همانطور که گفته شد، شاخص TBW هر فرد بسته به عواملی مانند سن، جنسیت، وزن متفاوت است... در زیر چند پیشنهاد برای افرادی که می خواهند آب کل بدن را در سطح پایدار حفظ کنند، آورده شده است.
•    TBW را محاسبه کنید و مقدار آب مورد نیاز بدن خود را هر روز بنوشید، جرعه های کوچک بنوشید و چندین بار در روز به صورت منظم بنوشید.
•    استفاده از نوشیدنی های حاوی الکل مانند آبجو، شراب یا نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، چای و برخی نوشابه ها را محدود کنید، زیرا این نوشیدنی ها دارای اثر ادرارآور هستند و باعث می شوند که دفع آب بیشتری داشته باشید.
•    هنگام تب، اسهال یا هوای گرم و پس از ورزش یا ورزش شدید، باید مصرف آب الکترولیت خود را افزایش دهید.

 

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها