بنر  1
بنر  1

محاسبه تشخیص نوع تیپ بدنی

بدون دیدگاه

 

سوماتوتایپ

سوماتوتایپینگ سیستمی است برای طبقه بندی انواع بدن بر حسب سه دسته اندومورفی، مزومورفی و اکتومورفی. سوماتوتایپ معمولاً با استفاده از سیستم اندازه‌گیری هیث-کارتر اندازه‌گیری می‌شود، که در آن رتبه‌بندی برای اندومورفی، مزومورفی و اکتومورفی با استفاده از اندازه‌گیری‌های مختلف آنتروپومتریک و همچنین گاهی اوقات همراه با عکس‌های استاندارد شده (روش فوتوسکوپی) محاسبه می‌شوددر هر یک از سه دسته، یک نفر معمولاً در مقیاس 1 تا 7 طبقه بندی می شود (اگرچه رتبه های بالاتر ممکن است)، اما شما نمی توانید در هر سه امتیاز بالایی کسب کنید. این سه عدد با هم یک عدد سوماتوتیپ را به دست می‌دهند که ابتدا امتیاز اندومورفی، سپس مزومورفی و در نهایت اکتومورفی (مثلاً 1-5-2) می‌شود. نمرات همچنین ممکن است در یک نمودار محافظ یا سوماتوگراف ترسیم شوند که نشان دهنده سوماتوتیپ در مقیاس دو بعدی است. محاسبه گرهای معتبر و دقیقی برای سنجش و ارزیابی در بخش مجموعه تست های این سایت دسترس می باشند. برای آگاهی از وضعیت و ارزیابی خود به بخش مجموعه تست های آنالیز ترکیب بدن مراجعه کرده و موارد خواسته شده را در محاسبه گر تشخیص نوع تیپ بدنی  قرار دهید.

 

هدف : تعیین نوع تیپ بدنی

تجهیزات مورد نیاز : متر نواری، ترازو، قد سنج

روش : اعداد بدست آمده از اندازه گیری وزن ،  قد ، دور مچ دست ، دور ساعد ، دور بازو ، دور کمر  را در محاسبه گر قرار دهید.

اکتومورفی

یک فرد اکتومورفیک قد بلند و لاغر، با بدنی باریک، دست‌ها و پاهای لاغر، چربی بدن کم و ماهیچه‌های سیمی است. نمونه ای از یک فرد اکتومورفیک در دنیای ورزش می تواند یک دونده معمولی مسافت طولانی یا بازیکن بسکتبال باشد. به طور کلی، اکتومورف ها در استقامت، انعطاف پذیری و چابکی رتبه بالایی دارند. محاسبه رتبه اکتومورفی بر اساس اندازه گیری قد، وزن و نسبت قد به وزن است.

مزومورفی

یک فرد مزومورفیک  قوی است، با سینه و شانه‌های عضلانی پهن، بازوها و پاهای بسیار عضلانی و چربی بدن کمی. نمونه ای از یک فرد مزومورف در دنیای ورزش یک وزنه بردار معمولی یا پرتاب کننده است. به طور کلی مزومورف ها از نظر قدرت، استقامت، قدرت و چابکی رتبه بالایی دارند. محاسبه امتیاز مزومورفی بر اساس اندازه‌گیری‌های قد، وسعت استخوان بازو و استخوان ران، و دور دوسر بازویی (خم و شل) و ساق پا است. دورها برای چربی بدن با استفاده از اندازه گیری چین خوردگی پوست اصلاح می شوند.

 

اندومورفی

یک فرد اندومورفیک عموماً تنومند، با بدنی گرد بزرگ، گردن ضخیم کوتاه، دست‌ها و پاهای کوتاه و تمایل به ذخیره چربی بدن است. افراد ورزشکار معمولاً در این دسته قرار نمی گیرند، زیرا بیشتر مزومورف هستند یا اکتومورفیک. به طور کلی، اندومورف ها در تست های آمادگی جسمانی امتیاز ضعیفی دارند و بنابراین ورزشکاران ضعیفی می شوند. با این حال، ممکن است فردی که به عنوان اندومورف رتبه بندی می شود، بتواند رتبه خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش تغییر دهد تا مزومورف تر شود. محاسبه رتبه اندومورفی فقط بر اساس مجموع 3 چین پوستی (سه سر، ساب اسکپ، فوق نخاعی)، اصلاح شده برای قد است. بنابراین، هرچه چین‌های پوستی بالاتر باشد، امتیاز اندومورفی شما بالاتر است.

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها